Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

Mindfulness, eli tietoinen läsnäolo opettaa hyväksyvää suhtautumista itseen, ympäristöön ja nykyhetkeen. Mindfulness on nykyään mukana monissa terapiamuodoissa joko osana terapiaa tai pääasiallisena menetelmänä. Mindfulness -terapiasta saadaan hyötyä erityisesti uusiutuvaan tai pitkäaikaiseen masennukseen sekä ahdistuneisuuteen. Uusimpien tutkimusten mukaan mindfulness -terapiat auttaa masennus- ja ahdistusoireisiin vähintään yhtä hyvin kuin lääkehoito. Mindfulness -menetelmää käytetään myös moniin muihin ongelmiin kuten stressiin, kipuun ja keskittymisongelmiin. Tutkimuksissa on pystytty osoittamaan, että säännöllisellä meditatiivisella mindfulness-harjoittelulla saadaan aikaan muutoksia aivojen toiminnassa ja jopa tiettyjen aivojen osien (oikeanpuoleinen mantelitumake) fyysiseen kokoon. Meditatiivisen mindfulness -harjoittelun voidaan  ajatella olevan aivojen "levollisuuslihasten" treenaamista. Mindfulness -terapiaa voidaan toteuttaa joko yksilö- tai ryhmähoitona.